المرة دي هنتكلم عن أهم الأنظمة التكنولوجية اللي دخلت على العربيات عشان تحسن من ثبات السيارات...
اللي عايز يتابعنا من الأول يا ريت يدخل على:
الهدف الأساسي لمعظم أنظمة تحسين الثبات هو محاولة تقليل زحلقة الكاوتش فوق السطح اللي ماشية عليه العربية بهدف الحفاظ على العربية ماشية في خط سيرها الأصلي..
يعني بتحاول تحافظ على تماسك الإطارات في أقصى حالاته..
على فكرة... كل الأنظمة دي وغيرها... هدفها الأساسي منع وقوع الحوادث اللي غالبا بيكون بسبب ضعف السيطرة على العربية في المواقف الطارئة، عشان كده بيسموها أنظمة السلامة النشطة "Active Safety Systems"... لإنها بتعمل باستمرار على منع وقوع الحوادث طول ما العربية شغالة...
على عكس أنظمة السلامة الخاملة "Passive Safety Systems".. اللي ما بتشتغلش إلا في حالة وقوع الحادث.
على عكس أنظمة السلامة الخاملة "Passive Safety Systems".. اللي ما بتشتغلش إلا في حالة وقوع الحادث.
ولإن الأنظمة كتير وأسمائها متعددة وممكن تختلف من شركة للتانية... فهنتكلم بسرعة وبإيجاز عن أهمها والمؤثر منها في الثبات والغرض منها والفكرة في تشغيلها
نظام منع غلق الفرامل (Anti-lock Braking System (ABS
هو نظام يمنع إن الفرامل تقفش لما نضغط عليها بقوة في الحالات الطارئة، وبالتالي العجل ما يتزحلقش ونفضل قادرين نتحكم في العربية ونتفادى العوائق في الطريق.
ونقدر نقول إنه أول تكنولوجيا تم اختراعها للسلامة النشطة، وهو كمان يعتبر الأساس لأي نظام تاني موجود في السيارات للسلامة أو الثبات.
النظام مكون باختصار من وحدة تحكم موجودة بين ماستر الفرامل الرئيسي والعجلات، مهمتها هي توزيع ضغط الفرامل على شكل نبضات متتابعة على العجلة اللي الفرامل قفشت فيها...
وبيتم الكلام ده عن طريق حساسات على كل عجلة بتدي معلومات للكمبيوتر الرئيسي.. وبناء عليه بتوزع وحدة التحكم الضغط على العجلة المحتاجة تغيير في ضغط الفرامل.
الفيديو ده (مدته 47 ثانية) بيشرح فايدة نظام الـABS باختصار شديد
هو نظام لإعادة توزيع قوة ضغط الفرامل على العجلات على حسب الحمل وسرعة العربية بهدف تقليل مسافة الفرملة
في العادة... الفرامل بتبقى مظبوطة بحيث تبقى قوة الفرامل اللي قدام أقوى من اللي ورا، وده بسبب إن انتقال الوزن على العجلات الأمامية في الفرملة بيخلي الوزن الفعلي فوق العجلات الأمامية أكبر من اللي ورا بكتير،
المشكلة بقى لو العربية محملة ، فيبقى العجل اللي ورا بقى عليه وزن أكبر من الأول، ساعتها هنحتاج نزود قوة الفرملة على العجلات الخلفية عشان نقلل مسافة الفرامل.
نظام السيطرة على التماسك (Traction Control System (TCS
هو نظام هدفه منع انزلاق أي عجلة من عجلات السيارة، وخاصة عجلات الاندفاع، أثناء الانطلاق أو المشي بالسيارة.
النظام ده من وجهة نظري أقوى نظام تم اختراعه حتى الآن.. وزي ما احنا شايفين... أداؤه بيتم أثناء الانطلاق... مش أثناء الفرملة
وفكرة عمله بتم برضو عن طريق الكمبيوتر وحساسات على العجلات، ولو حصل مثلا إن عجلة من العجلات بدأت تفقد التماسك مع الطريق (خرجت عن الطريق المتسفلت مثلا.. أو لو كنا سايقين عربية 4×4 على رملة ناعمة وبدأت عجلة تفوت).. بيبدأ الكمبيوتر تشتغل ويدي أوامره
طبعا.. الطريقة دي محتاجة إن العربية يكون فيها ABS
تقليل قوة الموتور، وبالتالي العجلات كلها هتلف بسرعة أقل وما يحصلش دوران زايد عن الحد، ودي الطريقة اللي عادة بنشوفها في نظام الثلوج، أو لو دخلت منعطف بسرعة أكبر من الحد اللي يخلي العربية ماشية في مسارها الصحيح.
الطريقة التالتة:
اسمها توجيه العزم أو (Torque Vectoring)، وهي عبارة تركيز قوة الموتور على العجلة الأكثر التصاقا بالأرض وتقليل القوة على العجلة اللي بتفوت، وده بيتم عن طريق استخدام جيل جديد من التروس التفاضلية (الكورونا) وبتبقى فيها كلتش (قابض فاصل) على كل عجلة...
وفي السيارات رباعية الاندفاع (4×4) بيكون فيه كورونا وسطية عشان توزع الحركة بين العجلات الأمامية والخلفية بنفس الطريقة
نظام السيطرة الإلكترونية على الثبات (Electronic Stability Control (ESC
نظام الـESC له نفس هدف الـTCS وهو منع انزلاق العجلات أثناء المشي، بس يختلف في حاجة واحدة.. إن الحساسات مش بس على العجلات، إنما فيه حساسات تانية مهمتها إنها تحس بالتسارع والقوى الطاردة المركزية (G-force) اللي بتحصل في الملفات (بيسموها جيروسكوب Gyroscope) بالإضافة لدرجة ميل الدركسيون (زي اللي بقت موجودة في الموبايلات الحديثة دلوقتي)...
فلو كانت العربية داخلة ملف بسرعة أكبر من اللازم مثلا وممكن يحصل لها "انعطاف زائد" أو "انعطاف ناقص"، ساعتها الكمبيوتر بيحسب سرعة العربية ودرجة ميل الدركسيون واتجاه العربية ويتدخل لتصحيح مسار العربية بنفس الطرق اللي اتكلمنا عليها في نظام الـTCS من شوية.
نظام السيطرة الإلكترونية على التعليق (Electronically Controlled Suspension (ECS
الهدف الرئيسي من نظام السيطرة على التعليق هو تكييف نظام التعليق (المساعدين بالذات) مع المتغيرات الموجودة في الطريق،
الكلام ده بيتم عن طريق استخدام مساعدين من نوع خاص يمكن تغيير قوة التخميد فيهم بحيث إن المساعد الواحد ممكن يبقى طري أو ممكن يبقى ناشف حسب الحاجة
طبعا فيه حساسات على العجل بتحس بحركة العجل وهو طالع ونازل بالإضافة لحساسات تانية موجودة في جسم السيارة .. وبناء على فرق الحركة بين العجل والجسم فالكمبيوتر المركزي بياخد الإشارات دي ويحللها ويدي أوامر بتغيير قوة المساعدين حسب الحاجة.
نظام السيطرة ضد الانقلاب (Control of Roll Stability (ARC
النظام ده أكتر استخداماته في سيارات النقل وعربيات الـ4×4 المتقدمة
طبعا الهدف منه باين من إسمه، وطريقة عمله إنهم بيحطوا حساسين.. واحد في أعلى السيارة والتاني في الأسفل، والحساسين بيحسوا بزاوية ميل العربية، والكمبيوتر بياخد منهم الإشارات ويدي أوامر للفرامل والموتور للتدخل عند الحاجة... وده كله بغرض إن زاوية الميل ما توصلش لنقطة الانقلاب.
طبعا الهدف منه باين من إسمه، وطريقة عمله إنهم بيحطوا حساسين.. واحد في أعلى السيارة والتاني في الأسفل، والحساسين بيحسوا بزاوية ميل العربية، والكمبيوتر بياخد منهم الإشارات ويدي أوامر للفرامل والموتور للتدخل عند الحاجة... وده كله بغرض إن زاوية الميل ما توصلش لنقطة الانقلاب.
كويس جدا..
دي أهم الأنظمة الإلكترونية اللي دخلت على السيارات لتحسين الثبات على الطريق
المرة الجاية حنتكلم على حاجة مهمة وبتأثر على ثبات السيارات بشكل كبير... خصوصا على السرعات العالية، وهي حاليا بقت علم مستقل..
المرة الجاية حنتكلم على حاجة مهمة وبتأثر على ثبات السيارات بشكل كبير... خصوصا على السرعات العالية، وهي حاليا بقت علم مستقل..
الإيرودايناميكس... أو ... ديناميكا الهواء
أشوفكو قريب إن شاء الله...
...