الجمعة، 2 مارس 2018

العربية الخفيفة أحسن من العربية التقيلة!!! اتعرف على أساسيات ثبات السيارات - الجزء الثالث


في الجزء الثالث هنتكلم عن الاتزان في السيارات..



اللي عايز يتابعنا من الأول يا ريت يدخل على:

في الحقيقة السيطرة على الوزن في العربيات هي اللي بيتعمل فيها شغل كتير في العربيات، وده اللي بيفرق عربية عن التانية من ناحية الاتزان في معظم الأوقات، بس علشان نقدر نتكلم صح لازم نوضح شوية حاجات:

السيطرة على الوزن (الاتزان) هو جزء من ثبات العربية، في جزء تاني مهم وهو (التماسك).. والموضوع ده كبير شوية.. بس حنجيله إن شاء الله.. لإن الاتزان والتماسك مرتبطين ببعض..

طيب..

زي ما قلنا قبل كده.. أحد المشكلات الكبيرة هي السيطرة على الوزن بحيث ما يتحركش لحد ما يوصل نقطة الانقلاب.. وحل الموضوع ده ببساطة إننا نحافظ على وضعية جسم السيارة ثابتة على قد ما نقدر.. 

إزاي؟؟؟

زي ماحنا عارفين إن العربيات كلها محمولة على نوابض (سُسَت أو ياي).. والسبب في الكلام ده عشان نقلل من الصدمات اللي بتوصل لجسم الركاب.. وطبعا ده بيعمل نوع من التأرجح.. عشان كده النظام اللي شايل العربية بيسموه نظام التعليق.. 

ممكن نتحكم في قوة السوستة طبعا.. وده بيدينا فرق في ردة فعل العربية للمطبات اللي في الطريق وكمان لما الوزن بتاع العربية بيتنقل في الملفات أو لما بنستخدم الفرامل

قوة السوستة عامل مهم جدا.. وبتتحدد بناء على كذا عامل.. من ضمنها طبعا وزن العربية وهي في كامل حمولتها وكمان طبيعة استخدامها..


الشكل ده بيبين الفرق بين السُسَت الضعيفة والقوية في ردة الفعل في المطبات



بس المعروف هندسيا إن عشان أسيطر على أي جسم متأرجح بسبب ربطه بسوستة إنه لازم يتعمل فيه نظام لـ"تخميد" الذبذبة (Damping System)، وده ببساطة اللي معروف بالنسبالنا باسم "المساعدين" أو (Dampers)

الشكل ده بيبين الفرق ما بين جسم مربوط بسوستة بس وجسم تاني مربوط بسوستة ومساعد


زي ما السُسَت فيها أنواع ناشفة وأنواع طرية... المساعدين كمان زيها، فيه منها مساعدين بيخمدوا الذبذبة بسرعة وأنواع تانية بتاخد شوية وقت

الشكل ده بيبين الفرق بين أنواع المساعدين الطرية والناشفة





طيب إيه اللي احنا استفدناه دلوقتي؟؟

كل ما قللنا مقدار التأرجح ومدته كل ما قللنا من خطر انتقال الوزن بصورة ممكن تكون عشوائية علشان وضع الجسم ما يوصلش للنقطة الحرجة.


عشان كده العربيات الاسبور بتبقى ناشفة.. مش مريحة زي العربيات العادية بتاعتنا.. يعني المساعدين بتاعتها صعبة الحركة



طيب...
كده نظام التعليق بشكل عام متكون من سست ومساعدين وطبعا الوصلات اللي رابطة الحاجات دي بالعجلات وجسم العربية (المقصات)..

فيه حاجة تانية مهمة في نظام التعليق ... حاجة إسمها الاستابليزر (Stabilizer) أو المُوازِن.. وأحيانا بيسموه Sway bar أو Anti-roll bar... ومعروف في مصر باسم "الميزان"

وده مهمته إنه يقلل من زاوية ميل العربية في الملفات
إزاي؟؟


الاستابليزر عبارة عن عمود على شكل حرف U غالبا، وموجود في معظم العربيات على العجلات الأمامية ... وفي الخلفية كمان في بعض السيارات اللي مطلوب منها إداء بثبات عالي


بيبقى مربوط في العجلتين ومتثبت في جسم السيارة، ولما العربية بتاخد ملف قوي وتبدأ تميل... العمود "بيتلوي"... أيوه بيتلوي، وهي دي الفكرة إنه بيشد جسم العربية بحيث ترجع لوضعها الطبيعي

















الحاجات دي بيتحكموا بشكل أساسي في موضوع السيطرة على تأثير انتقال الوزن، 

بس لازم ناخد بالنا من حاجة:
  • المساعدين والسست الطرية مريحين في الركوب... بس الاتزان بتاعهم ضعيف والعكس صحيح
  • الاستابليزر بيشتغل بس في وقت إن ارتفاع العجلة اليمين غير العجلة الشمال
  • كل عربية متصممة على أساس أسلوب استخدام معين، وده يشمل السرعة وكمية الحمولة ونوعية الطرق وكمان نوعية الناس اللي حتركب العربية، وده كله بيدخل في كيفية تصميم نظام التعليق إذا كان حيبقى مريح ولا رياضي ولا خدمة شاقة .. إلخ..


فاضل حاجة واحدة...من ناحية استخدامنا لعربياتنا... لما نحمل في العربية ناس أو نشيل بضاعة أو خلافه... لازم نراعي إن الوزن يبقى متناسق بحيث إن اللي في اليمين يبقى قد الشمال واللي قدام يبقى قد اللي ورا (مع إن منطقة التحميل أساسا بتبقى ورا !!!)

على سبيل المثال، أنا في مرة كان معايا راكب ورا بس كان وزنه كبير شوية، وكان قاعد جنب الشباك اليمين، كنت بلاقي العربية عايزة تعوم مني لما باخد غرزة شمال، بصراحة طلبت منه إنه يقعد في النص، وساعتها العربية اتظبطت

كويس..

لحد هنا نقدر نقول إن موضوع الاتزان خلص.... لسه فاضل موضوع التماسك.....

وده حابدأ فيه المرة اللي جاية إن شاء الله

...